söndag 11 april 2010

är kulturen tillgänglig för alla?

i tisdags låg jag sjuk i min säng och hade feber,usch då och hade tråkigt.jag är medlem i en förening som heter FLMS det är för oss som har dyslexi och dyskalkyli,jag får en medlemstidning en gång i månaden.där fanns en artikel som hur det står skrivet ner information om vad är det för något men den informationen kan vi som är har dyslexi att läsa,det finns inte alltid band som man kan lyssna på eller gudie att fråga.hur skall vi få kulturern tillgänglig för oss?det finns mycket ute i naturen hur skall man lösa det?det finns en del del av befolking som ser oss dumma,inkomptenta och analfabeter även vi lever i 2000-talet.det är en lång väg till oss att få all kultur till oss som dom " vanliga " kan ta åt sig.men jag är lyckliglottad att jag kan läsa men jag har svårt för ner det på text och ser på mina skriving även texten på museér är inte alltid lätta för mig heller.vi är en bort glömd grupp individer som har rätt till att få tillgänglighet till kulturen ochså.vad tycker ni?

2 kommentarer:

  1. Du är en som har svaren på att kulturen inte är tillgänglig för alla. Och det är ju bra att du ser detta som din uppgift att "rätta till" detta. Jag tycket att det är självklart att kulturen måste vara tillgänglig för alla! Jag tycker dock att, om man tänker på fotbolls-utställningen på läns museet, det fanns mycket som man kunde titta på och lyssna på... Men jag tycker självklart att alla ska kunna ta förstå texten också. Det skulle kanske kunna finnas en lättare text brevid och även blindskrift brevid.

    /Sofie

    SvaraRadera
  2. Det sägs hela tiden att kulturarvet är allas, men vad är meningen om inte alla kan ta del av den? tycker man ska göra allt som man kan för att tillhandahålla kulturen till dem som vill ta del av den.

    Sakerna du nämner till exempel är ju väldigt lätta saker som gör mycket. Så fattar inte vad problemet ligger i, blundar man för det? eller helt enkelt tänker för komplicerat på lätta lösningar

    SvaraRadera