söndag 18 april 2010

att gå i tidsresa

jag tycker att gå in i en tidsresa så borde man ha minst en hel dag på sig.man skulle vara på ett ställe som inte man hör inte moderna ljud.man skulle kunna bygga upp ett litet samhälle, som har allt.man skulle också äta tids enligt mat och man skulle kunna sova där också.men det största problemet det kostar mera än det smakar.så vi skall lära oss att altting är inte föregivet som vi har i dags samhälle och allt i överflöd med råvaror och födda.kanske vi kan lära oss att hushålla med råvaror och så vidare.

6 kommentarer:

  1. Bra tankar Ned. Du skriver att det skulle kostar mer en det smakar, men även det är en upplevelse som lär oss om tiden.
    Jag har varit med på en tidsresa där vi förberdde mat och åt det. Trots min tveksamhet angående maten så måste jag erkänna att den var faktiskt gott.
    Som du skriver man kanske skulle hushålla bättre med råvarorna när man har varit med om att förberedda en maträtt på "det gamla viset". Vem vet?

    SvaraRadera
  2. låter som en fin idè, skulle vara roligt att leva ett dygn i en annan tidsinspirerad by

    SvaraRadera
  3. Vi frågar Ebbe om vi får låna stenålderhuset i Smedby en helg! Pax för att tälja klädnypor denna gången också...eller det går kanske inte :) Men en tidresa till stenåldern vore mycket intressant. Det blir kanske mer spekulation eftersom vi inte vet lika mycket om den tiden som 1904. Däremot skulle man få en förståelse för den tidens praktiska och fysiska utmaningar. Hugga ner ett träd med stenyxa är antagligen ingen lek.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med, Ned, det skulle förmodligen ge bättre resultat om man verkligen var inne i tidsresan, och även om man hade något slags tvång, alltså att man inte bara kunde gå därifrån när man ville utan var tvungen att stanna kvar och göra det som man gjorde. Det skulle kanske skapa en djupare förståelse för människornas villkor under den tiden.

    SvaraRadera
  5. jag hade velat åka på en sådan tidsresa, då hinner man verkligen gå in i sin roll, utan att känna någon tidspress, tror jag..

    SvaraRadera
  6. Jag tror absolut att det skulle ge mer om man var i en tidsresa i ett helt dygn och dessutom som du säger lära oss att hushålla med råvaror. Det kan mycket väl lära oss något som vi kan använda i vår egna vardag.

    SvaraRadera