söndag 4 april 2010

tal om dialekter

i går på påskafton jag och min vän diskuterade om dialekter.jag skulle förklara åt honom att jag fick inte tala dialekt hemma hos mina föräldrar för dom tyckte att det var ett simpelt språk,vi var tvungna att tala "helsingforssvenska", men jag var rebellen i familjen och jag talade den dialekt som fanns i min omgivning och vad jag hörde.jag tycker att en dialekt är en fin kultur att kunna.när jag talar med er i klassen och mina svenska vänner talar jag "helsinforssvenska" men när jag träffar mina vänner från finland då talar jag min dialekt och om jag blir extra trött då kommer det ur min dialekt.jag tycker man skall ta vara på sin dialekt och respekterar andra dialekter för att det är en del av vårt kulturarv som är viktigt för hos varifrån vi kommer och visar stolthet från var man härstammar i från.

5 kommentarer:

  1. Håller med dig om att vi ska vara stolta över våra dialekter, Ned! Men jag tycker att det har ändrats mycket. I dag talar man dialekter till och med i tv, vilket enbart var rikssvenska tidigare. Det finns dock en hierarki bland dialekter som säkerligen är svår att sudda ut. Jag höjde verkligen, i början, på ögonbrynen åt Carolina Gynnings dialekt, men har inte hon gjort oss mer toleranta mot skånskan!?

    /Sofie

    SvaraRadera
  2. Jag vill påstår att i de flesta länder finns det en uppfattning att vissa dialekter låter finare än andra och tvärtom.
    Dialekten visar vad ifrån du kommer, den är en del av din identitet, och oftast tas "fulheten" ur dialekten om man verkligen lär känna en person som prater en dialekt som man hade uppfattningen om att den låter "fult".
    På tal om dialekter. I norra Tyskland öppnade man för flera år sedan förskolor där barnen skulle uteslutet prata dialekt (sjunga gamla sånger och till och med leka sina lekar på dialekt). Målet var att bevara en dialekt som höll på att utrotas. Tanken var säkerligen bra, men hur naturligt är det att barn får tala ett språk som inte längre används i det "vanliga" livet?

    SvaraRadera
  3. Det är guld värt att ha kvar sin dialekt. Absolut! Den måste talas för att behållas och det är inte så lätt i vår urbaniserade värld där många flyttar från den bygd där man lärt sig dialekt.

    Jag tycker också det är viktigt att inte blanda ihop dialekt med tonfall. Dialekt är ju ord som är eljest än i rikssvenskan. På tonfallet kan man höra varifrån en människa kommer men förstår vad hon säger.

    SvaraRadera
  4. vi går mot en mer globaliserad värld, där folk flyttar runt mer och mer, fick en tanke, kommer det att finnas några dialekter kvar i frmatiden? Kanske ett par men många bör ju försvinna? tyvärr

    SvaraRadera
  5. Det är som ni säger att dialekter ör en fin kultur men delar av den kommer kanske försvinna i framtiden med. Däremot tror jag inte det är helt omöjligt att det kanske till och med kommer kunna utvecklas till nya dialekter i framtiden.

    SvaraRadera