söndag 18 april 2010

Tankar inför projektarbetet

Det är väldigt intressant att läsa om allas tankar kring tidsresan. Tyvärr så kunde jag inte delta men jag har scenariot framför ögonen när jag ser bilderna och läser de olika inläggen.


Nu ska studentera i ramen av ett projektarbete presentera en plats för en tänkt målgrupp.
Jag tycker det är ett väldigt spännande projekt där man kan utforska hur krävande ett sådant projektarbete är.
När jag valde min plats hade jag egentligen i stort sätt klart för mig hur jag vill presentera min plats och varför, men det jag glömmde var målgruppens ålder och intressen. Hur berör man? Hur kontextulisera man platsen och dess historia med nutiden och gruppens erfarenheter?
Vilken roll vill jag intar och varför just den rollen? Hur blir gruppen till aktiva deltagarna som kan ser sig själv i sammanhanget? Hur gör jag historien begripligt?
Just nu har jag inga svar för det som jag kan vara nöjd med, men jag tycker att det är en spännande process att hittar svaren för sig själv för att sedan bestämma sig i vilken form man presentera projektet.
Jag är nyfiken på allas presentationer.

2 kommentarer:

  1. Bra inlägg Frauke, jag har också lite svårt för relationen berättare-åskådare. Hur ska man göra för att förmedla det intresse man själv har till åskådaren, när man har olika syn på kulturmiljön?
    Jag ser också fram emot allas presentationer!

    SvaraRadera
  2. Projekt arbetet var en av de roligaste kurserna vi hade. Och allas presentationer var mycket bra. Och att vi var så olika personligheter i gruppen hjälpte då man får olika syner på kulturmiljön.

    SvaraRadera