onsdag 14 april 2010

tidsresor

i tisdags hade vi en kort tidsresa till 1904.jag tyckte att personligen att det är ett bra sätt att förstå historian men det finns även en dålig sida på det,den dåliga man kan inte helt fullt ut i rollen för man kan inte veta hur exakt hur det var.men den positiva är nog större än för dom har inte intresserad av historia eller har dyslexi som har svårt att läsa och förstår historian.i bland måste man förklara historian mera praktiskt.det finns många som tror att det var bättre förr och jag märkte att man fick andra tankar om historian när man klev in i en annan roll och historisk epok.då tyckte jag man var inte samma person som man är i det moderna samhälle.personligen skulle alla prova på det och visa saker som vi tar för givet idag som inte var så givet då.man kan lära att veta mera om sig själv också.jag rekommenderar att alla som har möjlighet kan prova på tidsresor ung,som gammal,skola eller företag.

5 kommentarer:

  1. Alla kanske inte vill eller kan ta till sig historia genom läsning och här är tidsresan ett lysande sätt att sätta sig in i historien. Både genom själva förflyttandet bakåt i tiden men också genom det praktiska inslaget som för många är ett bättre sätt att förstå och uppleva.

    SvaraRadera
  2. Håller med er om att det är ett bra sätt att lära och att "alla! troligtvis kan nå förståelse. För alla med dyslexsi måste det vara ett utmärkt sätt..., men kanske även för autistiska människor och andra med liknande skador!?

    /Sofie

    SvaraRadera
  3. Visst är det bra om man kan lära in historia på olika sätt, så att alla kan får del av det.
    Jag reagera också på det att du skriver att man inte exakt vet hur det var, hur människor samspel såg ut, men jag tror inte att det är målet att återge historien på ett absolut rätt sätt. Som jag har förstått det så är målet att ger deltagarna en känsla av den tiden de har rest till. Man blir alltså känslomässigt inblandat i en annan tid, vilket man sedan kan relatera till sin egen tid (nutid).

    SvaraRadera
  4. Ja, Frauke, håller med dig om att det inte är syftet att förstå historien exakt "rätt", men jag tror också att det är viktigt att vara medveten om att det, även här, är vinklat och tolkat av någon.

    /Sofie

    SvaraRadera
  5. håller också med Frauke. Men att också informera att historien är en enda stor tolkning är viktigt.

    SvaraRadera