tisdag 8 juni 2010

Tidsresan till stenåldern

A pros pros tidsresor. Tyvärr så kunde jag inte delta i tidsresan som genomfördes i kursen Kulturmiljö och kommunikation. Men nu får jag en annan chans.
I morgon ska jag resa till stenåldern. En grundskola i Kalmar ska genomföra resan. Skolan hade ett tidigare samarbete med Kalmar Länsmuseum, men tyvärr så är ekonomin ganska begränsat och man har helt enkelt inte råd att "köpa in" en tidsresa. Trots detta problem vill man gärna fortsätta att förmedla historien till barnen genom en förflyttning av tid och rum; en upplevelse av tiden.
Själv var jag inte involverat i planeringen, och vet knappt hur man tänker om tidsresor.
Det jag vet är :
att dagen ska tillbringas i skogen iklädd i tidsenliga kläder
att det finns olika stationer och
att det ska lagas mat som man gjorde på stenåldern.
Just nu känns det väldigt spännande och se hur man tolka den förflutna tiden och vad det är man vill förmedla till barnen. Vad är det som barnen kommer och berätta om efter resan?
Jag väntar med spänning på morgon dagen.

2 kommentarer:

  1. Vad kul med en tidsresa, i synnerhet en med barn. Nu har du ju redan genomfört den, det vore kul med ett inlägg om hur det var.
    Det jag tänkte på medan jag läste detta var vilka problem som kan tänkas uppstå då skolan väljer att (eller snarare måste) genomföra tidsresan utan "proffs", det vill säga utan de utbildade personer från Länsmuseet som har lång erfarenhet av tidsresor. Nu har ju denna skola erfarenhet, men jag kan tänka mig att efterarbetet kanske blir lidande om man inte har vägledning i arbetet med att utvärdera och diskutera tidsresan efteråt. Dock tycker jag att det är jättebra att skolan väljer att fortsätta trots budgetproblem, det visar ju på engagemang, och vi har ju själva sett vilket starkt pedagogiskt medel tidsresor är :)

    SvaraRadera
  2. Jag tror att barn framförallt tar med sig en ganska stor del av tidsresor. Jag minns tex fortfarande tidsresan jag var med om på lågstadiet så det är väldigt bra att skolan försöker satsa på detta även om ekonomin sätter gränser. Bara man vet vad det är man vill förmedla till barnen så är det väldigt effektivt att föra vidare kunskap på detta sätt till barn tror jag.

    SvaraRadera