tisdag 23 april 2013

Tjolöholms slott




I med vår kurs i kommunikation så blev jag nyfiken på en lokal kulturmiljö som jag alltid tagit för given, nämligen Tjolöholms slott utanför Fjärås. Vi åkte mest dit när jag var yngre för att de har en fin trädgård, en vacker badstrand med tillhörande brygga, samt för att ha picknick. Jag har själv aldrig varit där med skolan, eller privat inuti slottet. Inte heller visste jag mycket om dess historia. Därför tänkte jag titta lite på deras historia och kommunikation, på internet specifikt, och dela med mig av detta.

En hel del om slottet, byggnaderna runt om och trädgårdarna lärde jag mig om på deras utförliga hemsida. Där finns även en väldigt lång historia om slottet och dess ägare. Kortfattat så byggdes det mellan 1897 och 1904 av paret James Fredrik och Blanche Dickson (skotska anor), James dog kort därefter, och Blanche levde där som änka i många år. Slottet har en väldigt speciell elisabetansk stil, med en komplicerad planlösning, mycket hemliga gångar/dörrar och väldigt uppdelade avdelningar för herrskap, barn, gäster och tjänstefolk. Slottet var fortsättningsvis mycket modernt för sin tid, med ett förgrenat varmluftssystem, rundspolande duschar och en 1 ton hästdragen dammsugare. 

De anordnar många aktiviteter, året runt, alla finns på hemsidan och på komunens hemsida under aktiviteter. Slottets hemsida har en lång kalender som bland annat innefattar Tjolöholm Classic Motors veteranbilsutställning (http://tjoloholmclassicmotor.se/?page_id=37), diverse hundutställningar, konstutställningar, blomsterutställningar och en teaterfestival i sommar! (http://www.teaterhalland.se/art-performance-festival/) . Detta lockar till sig mycket människor, inte bara lokalt. Generösa öppetider samt vackra, stora och tillgängliga ytor ger möjligheter till flera stora aktiviteter även samtidigt.

Guidningar sker året runt för en vanlig avgift, och de har också skräddarsydda guidningar för skolklasser. Vad sägs som ”Hobgoblin” med inriktning på sagor och väsen i slottet, där fantasin ligger i fokus och guidningen görs till en upptäcktsfärd bland lönndörrar och gångar? Eller en dramatiserad visning med kammarjungfrun Ottilia där hon berättar om sitt liv på slottet på början av 1900-talet? Det finns även en guidad visning och slottets tekniska innovationer för äldre barn och gymnasieklasser, då jämförelser görs med idag. Ovanligt med dessa guidningar för äldre barn i klasser, och mycket roligt med dessa olika tematiserade guidningar tycker jag. Ett bra sätt att levandegöra och dramatisera visningar.


Förutom detta så har Tjolöholm en del slottsaktiviteter som ligger till stor grund för deras ekonomi och möjliggör deras levande kulturarv, nämligen bröllop, dop, stuguthyrning (Allmogebyn, en ”sekelskiftsidyll”), café Storstugan, middagar, julbord, midsommarfirande, konferenser och en slottsbutik med souvenirer, böcker osv. 

Av det lilla jag lärt mig endast av att googla (och vad jag minns av min barndom) så är detta slott ett mycket bra exempel på en levande kulturmiljö, där kommunikationen lönat sig. Bara titta på deras populära facebooksida (http://www.facebook.com/pages/Tjol%C3%B6holms-slott/130122897050943) samt deras trädgårdsblogg (http://www.tjoloholm.se/blogg/) och bröllopsblogg (http://www.tjoloholm.se/blogg2/). 

Det är fint med lite bra exempel på uppskattade och omtyckta kulturmiljöer tycker jag, det behövs!

Källor:

3 kommentarer:

  1. Vilken lustig arkitektur! Sånt ser vi inte ofta i Sverige. Kul att de kallar sin skräckguidning Hobgoblin också -- kan det ha något med John Coynes roman från 1981? Där smygs det flitigt i hemliga gångar.

    SvaraRadera
  2. Vilket slott! Jag blir sugen på att åka dit, det kanske får bli en tur dit i sommar! Jag tycker bilden över slottet ser ut att vara tagen på Disneyland.

    SvaraRadera
  3. åh vad du drog in mig med hur du skrev, låter som ett helt underbart ställe, kommer nog absolut åka dit under sommaren, en perfekt dag ute

    SvaraRadera