onsdag 22 april 2015

Fältstudier Stegeborg

Då skriver kring Stegeborg i fältstudierna så tycker jag inte mer rätt att även låter ett blogginlägg få handla om den platsen. Den ligger sydöstra Östergötland, närmare bestämt i Söderköpings kust (St:Anna). Som redan nämnt i tidigare blogginlägg är ju Söderköping en medeltidsstad. Så kanske heller så förvånade att Stegeborg är också medeltids slott, för kring gå frågor där så alltså ruinen av slottet som jag menar med Stegeborg.
Då var en av viktigare slott som gick finna i Sverige under medeltiden. Den har rivits ett antal gånger bland annat under beläget 1300 enligt Erikskrönikan, men läts återbyggas ganska snabbt efter det.

De finns olika teori om när exakt läts byggas, då vara från början gjort av trä. Borgen fick sitt namn på grund av stäker som fanns i vattnet för lättare leda båt trafiken. Så den hete som kanske anat i början Stegeborg (uttalas från början med ä).

1700-1800 valdes att riva och materialet ska använts i Norrköping. Dock så fick ruinen ett skydd under 1900 talet vilket är bland annat därför som håller på renoverar så inte mer av muren ska ramla.

Så om jag hade växt upp någon helt annanstans så hade troligen Stegeborg saknat betydelse, för troligen var sig hade haft personliga och arbetslivserfarenhet koppling till den platsen. Det skulle troligen bara vara ytligare en av många ruiner som går finna Östergötland. Ska erkänna jag inte har reflekterat vilken betydelse den borgen har för mig innan. Mest för jag har alltid har tagit den som självklart, då under några sommar åkte jämnt förbi den platsen, på vägen till dåvarande jobb. Men ju mer texterna jag har läst så kopplar till de borgen har ganska mycket koppling till mig själv, och så självklar.

När kommer till biten att göra Stegeborg mer virtuellt tillgängligt så lite tveksam till att det verkligen är så smart, det har inte heller sagts kommer bli det. Jag skulle tycka för deras skulle de bör vänta ett tag innan ens börjar diskutera det, då tydligt inte har kompetensen just nu till det. Detta säger jag på grund av de inte sköter sin hemsida, eller facebook så bra. Sker ungefär en uppdatering per år. De skulle så fall om fundera på det se till utbilda deras personal, eller skaffa en med kompetens till det hela. Det möjligt att jag bara väldigt kritisk, och egentligen skulle de tjäna på det. Det är trots allt bara en hypotes från min sida






För övrig information kring Stegeborg eller smakprov av deras digitala audieguidning:  http://www.onspotstory.com/sv/audioguide/sv/12/Gota-Rike?guideObjectId=204





3 kommentarer:

  1. Stegeborg är jättefint! Jag var där och tittade ordentligt i somras för första gången. Pålspärrarna hindrade fientliga skepp från att ta sig in till Söderköping.

    SvaraRadera
  2. Platsen men växer upp på är säkert avgörande för vilket kulturarv man tycker är viktigt. Jag tror inte att jag hade kunnat uppskatta Alvaret eller Borgholms slottsruin om jag inte var uppvuxen på Öland. Jag skulle gärna se en virtualisering av ruinen i Borgholm som kan visa besökarna hur den såg ut vid olika stadier innan den brann ner. Det skulle varat ett bra alternativ till att bygga upp hela borgen igen.

    SvaraRadera
  3. Får hålla med dig och ovanstående talare, jag tror också att det ligger mycket i huruvida man är uppväxt kring ett kulturarvs monument eller byggnad. Det blir liksom som du skriver en självklar del i den miljö man växer upp i. Sen är det såklart behöver ju inte detta betyda att det är så för alla, säkert beror det med på intresse och vad den familj samt skolvärld man växer upp i väljer att introducera en för. Själv har jag lite samma relation till ett slott i min hem kommun, Tjolöholms slott som ligger på den svenska västkusten i Hallands län. För mig var det här också länge en självklar del av mitt liv som jag inte reflekterade så mycket över, det var en plats med stora gräsmattor som man åkte på friluftsdag med skolan under våren. När jag sedan jobbade där en period i slottets restaurang verksamhet för några år sedan så var något av det första jag fick en bok om slottet och dess historia. Genom den här boken och arbetskollegors berättande om slottet fick jag en helt annan bild av det. B.la. av en äldre tant som hade bott på slottets ägor under 1900-talets början. Så skapades det för mig en helt annan bild av slottet och vad det faktiskt representerade, både historiskt men också som ett arv. Om jag inte minns helt fel så innehaver slottet också en av de första dammsugarna. Den var så stor så för att kunna använda den var man tvungen att ha den på utsidan och sticka in slangen genom fönstret. Sådana lite udda kuriosa tycker jag också bidrar till en del av kulturarvs platsers charm.

    SvaraRadera