måndag 27 april 2015

Kulturarvskommunikation - bara komiskt eller också med mål?



Kommunikation, ett begrepp som ofta återkommer och samtidigt kan vara väldigt komiskt. Just detta begrepp sammanfattar något av det som jag tycker varit roligast under den här kursen, det små anekdoter och historier om kommunikation som gått fel, i den gångna historien men också genom den kommunikation vi för av kulturarvet idag. Det roligaste citat måste nog ändå vara det som Nicklas Ammert upplevde ihop med sin studie på Eketorps borg och slaget vid Järnlucka, ”Do you want me to kill you now?”. De få orden säger så mycket om den kulturarvs kommunikation jag upplevt att vi i olika sammanhang dykt ned i under kursen och funderat kring. Sen har det också funnits kulturarvs kommunikation som vi tittat på som också förmedlats mycket bra, t.ex. Ludvigs föreläsning där han berätta om hur dem engagerat både svenska barn och nyanlända barn från andra länder att få ta del av arkeologiska utgrävningar.

Det intressanta var att den här typen av kommunikations brister som Nicklas (i det komiska citatet från skådespelaren) upptäckte i sitt historiedidaktiska nedslag, upptäckte även jag i min fallstudie av Sjöfartsmuseet Akvariets hemsida. Visserligen handlade inte deras kommunikation om brister i skådespel, men samma fråga som Nicklas ställer sig i sin text: Vad är betydelsen med kommunikationen? Alltså vad är mening och målet med den. Sjöfartsmuseet Akvariets hemsida, enligt min tolkning, hade inget mål man tydligt kunde se i deras förmedling. Det handlade bland annat om undermenyer som inte hängde ihop med huvudmenyns tema och program utbud som uteblev på grund av att det gamla programmet tagit slut. Det som också var intressant för mig i min fallstudie, var att jag inte upptäckte dessa kommunikations brister förrän jag verkligen granskade hemsidan i sömmarna och tog mig tid att gå in och undersöka varje huvudmeny. Lite samma scenario tror jag det blir med dem skådespel som utspelade sig på Eketorps borg, det blir något som lockar på grund av det man ser till ytan. T.ex. häftiga kostymer och strider, men man glömmer att fundera på vad syftet med själva skådespelet är då det faktiskt befinner sig inom ramarna för kulturarvs kommunikation.

Samma sak är det med Sjöfartsmuseet Akvariets hemsida.  Färg, form och bildmässigt ser det väldigt lockande ut, speciellt med sin akvarieverksamhet för barn. Men för att få reda på vad barnen faktiskt lär sig av att besöka akvariet måste du klicka dig vidare till en undermeny. Visserligen är det försåtligt att man inte kan ha all information på första sidan, men jag tycker ändå att det borde finnas utrymme, på ett bra marknadsföringssätt, att koppla det till ett syfte. Eller om man nu inte lyckas med detta, i alla fall kan länka till rätt verksamhet och inte som i detta fallet till en flik där det står att vårprogrammet för tillfället är slut.  Jag tycker det är synd när en sådan här del brister, som man med så enkla medel skulle kunna förbättra. Dessutom är det ju inte vad som helst som kommuniceras, det är inte ett nytt par skor eller tröja, utan det är kunskap. Något som ett barn kan ta med sig, som kan påverka och utveckla dess intressen. Detta kan varken ett par nya sko eller en tröja kan. Kort sagt det finns kommunikations barriär som lätt skulle kunna brytas och skapa en större förmedling av kulturarvet. Men det finns också personer och organisationer som redan är där och förmedlar kulturarvet på ett bra sätt.  Så hatten av för Ludvig och hans pedagogiska arkeologi.


Källor:

”För skolan” :”För barn och unga”







1 kommentar:

  1. Det är lite roligt att det är så lika när det kommer till kommunikationen då det ligger på väldigt olika delar av landet, jag tänker då på din upplevelse på Sjöfartsmuseets hemsida och Ammerts upplevelser som han skriver om i texten ”DO YOU WANT TO KILL ME NOW?”. Om jag inte missminner mig så är det då amatörskådespelare som agerar i detta slag, och jag försöker sätta mig in i deras situation och kommer bara fram till att konstant vara inne i en roll måste vara påfrestande, och man vill ha en paus, och på det sättet så glömmer man bort vad man faktiskt representerar och olyckor som antingen att de dricker en Coca Cola, eller cyklar på området sker. Du skriver även om att programmen tog slut och då blev icke-existerande på deras hemsida. Så är det även på Eketorp borgs hemsida(www.eketorp.se), När man klickar sig vidare till evenemang så finns det tre stycken uppkommande i läsandets stund. Öland Spirar är det första, det sker 9/5-15 och de har lagt fram en väldigt kort text om vad som kommer ske. De andra två sker då i juli och har ingen beskrivning utan det står: ”Mer information om evenemanget kommer inom kort.” Jag tror själv att om man tänker på mängden de skrev inför det första eventet, som var cirka 5-6 rader bara, så skulle man mycket väl kunna skriva det redan nu på de andra två som sker i juli. Och om man verkligen inte kan det så tycker jag i alla fall man kan lägga in lite information om det föregående årets evenemang då det är återkommande, för att på det kunna ge en någorlunda bild av vad som kommer hända, det är inte mycket, men det gör mycket.

    //Björn Karlsson

    SvaraRadera