tisdag 8 mars 2016

Kulturfestival

Visst låter det trevligt med en kulturfestival? Musikuppträdanden och teater på kvällarna. Barnen åker karuseller medan de vuxna tar del av den traditionella maten från Eritrea. Den eritreanska kulturfestivalen sker en gång om året utanför Stockholm. Där eritreaner från hela Sverige och våra grannländer samlas för att del av kulturen och miljön. Det är ett sätt för de att kommunicera och prata om deras kulturarv och varför det är så speciellt för just dem.

Men media har en annan syn på festivalen. Den har väckt mycket kritik hos många eftersom festivalen anses har kopplingar till den eritreanska regeringen som bland annat har kritiserats för hur de behandlar invånarna i Eritrea.

Används då kulturmiljön för propaganda, för att kunna göra en ekonomisk vinst till landet? Eller kan man påstå att festivalen är ett sätt för människor att kommunicera och föras in i en gemenskap? För mig blir det svårt att avgöra vad som är rätt eller fel i den här situationen. Man vill ju inte tänka det värsta om det landet som man har rötter från.

Personligen tycker jag att festivaler överlag kan vara ett bra sätt att få människor att kommunicera. Jag har själv varit på festivalen ett antal gånger och av egen erfarenhet kan jag säga att jag inte riktigt har samma uppfattning som media har av Eritrea och deras bild på kulturfestivalen. Men det väcker absolut tankar för mig över vad som egentligen är målet för de som anordnar festivalen.

3 kommentarer:

  1. Bra fråga Sally! Det är ju i princip omöjligt att veta vad arrangörernas syfte med festivalen är om man inte får dem att berätta det rakt ut. Nu vet inte jag exakt vad som visas upp under festivalen och hur Eritrea framställs där, samt att jag inte är insatt i Eritreas situation över lag. Men jag har svårt att tro att en eritreansk festival i Sverige, landet dit människor har flytt, arrangeras med syfte att stötta den eritreanska regeringen som människor flyr ifrån. Jag tycker att det istället är ett bra sätt att visa upp en kultur och ett folk. Ett sätt att gå emot de fördomar folk har, gå emot de fördomar som tyvärr ett folk lätt drabbas av när man drar alla under en kam. En kulturfestival är väl ett otroligt bra sätt att visa att inte alla delar samma (dåliga) värderingar som till exempel regeringen. Jag tror att det är ett sätt att visa den sammanhållning och identitet som finns men som tyvärr inte kan utövas i hemlandet. Jag tror att en festival kan kommunicera denna känsla bättre än att bara försöka prata om det, ibland krävs det att man visar upp och bjuder in för att få människor att lyssna.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig gällande regeringen-frågan. Att ett folk ska stötta en regering i det land som många har flytt från, är väldigt motsägelsefullt sagt. Jag skulle kunna tänka mig att ett utav målen som arrangörerna har, är att visa omgivningen att folket (de som har flytt från Eritrea bl.a) inte har samma tankar som regeringen har. Som du säger Sofia, det är tråkigt att alla dras under en kam när det gäller fördomar som man har mot ett land. Vi lever i 2016, tider har förändrats och man har idag andra värderingar.

    Egen erfarenhet tror jag är ett bra sätt för folk att inse att alla som är från Eritrea, inte tänker likadant. Därför är det ännu bättre med en kulturfestival, där vem som helst får komma och uppleva hur det verkligen är. Men också för för att kunna visa omgivningen den sammanhållning som finns mellan folket och deras kultur.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att du lyfter ett oerhört intressant ämne, kulturutövning i diaspora. Att lyfta att det kan finnas en motstridig bild hos media och mellan arrangörer och de som besöker festivalen. Frågan man kan ställa sig här är ju om det verkligen går att koppla kulturyttringar som t.ex. musik, mat, konst, med ett regeringsstyre? Jag håller med dig Sally att det verkar vara ett konstigt antagande att människor som besöker festivalen, som flytt sagda regering utövar kulturen för att stödja den Eritreanska regeringen. Precis som du skriver Sally tror jag att det är sammanhållningen och förståelse som är de drivande faktorerna bakom festivalen.

    SvaraRadera