fredag 29 april 2016

På flykt

I november 2015 var jag iväg en helg i Kungälv, som ligger drygt 2 mil från Göteborgs centrum. Jag var där i 2-3 dagar på en utbildningshelg med Röda korsets ungdomsförbund. Under den helgen gick vi på föreläsningar gällande verksamheten, vi hade även workshop, där vi fick byta ut tankar och idéer med andra personer som också är medlemmar inom rkuf. Vi fick också testa på en aktivitet som heter ''På flykt''. Detta rollspel var ett sätt för oss att öka förståelsen för vad det kan innebära att vara på flykt och arbeta för humanitet och mänskliga rättigheter.

Vi delades in i familjer och varje person i familjerna fick ett kort där det stod ett namn, ålder och vilken personlighet man skulle ha under rollspelets roll. Exempelvis att man skulle vara optimistisk. Varje familj ställdes inför svåra val där besluten kunde ge allvarliga konsekvenser. Vi reflekterade kring de olika situationerna som människor på flykt ställs inför. Sedan avslutades aktiviteten med information och diskussion kring migrationsströmmar i världen och att man upplysa rätten till asyl. Rollspelet är framtaget utifrån berättelser från människor som har varit på flykt och utformats för att göra siffror och information.

Jag kan personligen säga att ''På flykt'' väcker känslor samt skapar empati och förståelse för vad som händer i världen idag. Syftet med rollspelet är att skapa medvetenhet och uppmuntra deltagare att lyfta demokrati- och värdegrundfrågor. Idag är flyktingfrågan så stor i världen, vilket jag tycker gör det ännu viktigare till att fler borde testa på rollspelet. Man får på så sätt en bättre inblick på hur situationen för flyktingar var förr i tiden, men främst för de som flyr idag.

Kan denna typ av rollspel vara ett bra sätt att uppleva det förflutna, men också uppleva det som händer idag?

1 kommentar:

  1. Jag personligen tror starkt på att rollspel och tidsresor kan vara ett ypperligt sätt att få folk att reflektera och diskutera svåra ämnen då man får en chans att diskutera som någon annan. dock så har jag svårt att tro att en person som i förväg bestämt sig för att flyktingar inte är välkomna inte kommer övertygas av ett rollspel, utan där behövs det andra sätt för att nå dem. men rollspel kan definitivt vara en del i det hela!
    men du frågar också om det kan vara ett bra sätt att uppleva det förflutna och det tror jag nog inte, vi kan aldrig uppleva något från det förflutna med exakthet eftersom vi fortfarande har våra egna tankar, tankar som skiljer sig från det någon annan upplevt. jag kan personligen aldrig sätta mig in i hur det är att behöva fly krig. jag kan sympatisera, men inte riktigt förstå (och jag hoppas att jag slipper förstå) men att använda det som metod för att belysa aktuella samhällsfrågor tror jag starkt på!

    SvaraRadera